În ultimul timp am primit tot mai multe solicitări de la persoane care căutau sugestii și îndrumări profesionale. Este emoționant pentru mine să văd că atât de multe dintre voi doriți să vă transformați pasiunile într-o carieră. Acum mai bine de 9 ani, am fost și eu în locul vostru. Visarea la realizarea de planuri mărețe și învățarea despre subiecte care nu-mi fac plăcere nici acum (legislație fiscală, chestiuni juridice, software de contabilitate... înțelegi ce vreau să spun!). Toate, cu speranța că îmi pot transforma ideile într-un business de succes, astfel încât să îmi pot petrece zilele făcând ceea ce îmi place cu adevărat. Poate că nu te cunosc personal, dar îți cunosc dorința de a face ceva care contează și setea de cunoaștere care te va ajuta să-ți realizezi o carieră în industria evenimetelor.
Primesc adesea e-mailuri și mesaje private de la persoane dornice (la fel ca tine!) care îmi solicită o întâlnire la o cafea, la telefon sau pe Zoom, astfel încât să-mi poată adresa întrebări. Aceeași poveste însoțește fiecare cerere... el/ea nu are bani să plătească pentru o sesiune de coaching pentru că tocmai încep o afacere (sau se gândesc la asta!) dar ar dori să știe dacă mă pot întâlni cu ei oricum. Când ești la început, sunt mari șanse ca fondurile tale să fie limitate. Înțeleg. Dar uite cum se prezintă situația... cel mai neprețuit sfat pe care îl pot oferi unei persoane care se pregătește să înceapă o afacere este acesta:
Timpul este valoros
Timpul tău (adică munca ta) este cel mai de preț bun pe care îl ai. Timpul tău este sursa de energie care îți va alimenta afacerea în fiecare moment și, în cele din urmă, este exact ceea ce vei vinde clienților tăi. Nu poți continua să-l oferi gratuit. Mie personal mi-a luat prea mult timp să învăț această lecție. Sigur, există un timp și un loc pentru a-ți oferi consultanța. De exemplu, o colaborare pentru publicitate cu alți furnizori/parteneri (cum ar fi o ședință foto editorială) sau o cauză filantropică (cum ar fi donarea serviciilor pentru un eveniment caritabil sau o strângere de fonduri). Acestea pot fi motive demne de a-ți oferi timpul pro bono. De asemenea, de multe ori are sens să îți oferiți serviciile la un preț mai mic, știind că veți avea un anume beneficiu, chiar dacă nu veți obține un profit financiar. Dar... și există un mare „dar” aici... Cred că prea des, antreprenorii creativi consideră întâlnirile și sesiunile de „descusut” ca oportunități de networking și, prin urmare, că este ceva ce ar trebui să facem cu toții gratuit. Sigur, relațiile și networking-ul sunt importante. Dar să bem o cafea și să stăm la povești este un altfel de întâlnire decât să bem o cafea, astfel încât o persoană să-i ceară celeilalte sfaturi de afaceri și îndrumări profesionale gratuite.
Dacă îți dorești ca și clienții tăi să te plătească pentru valoarea pe care o aduci, atunci trebuie să ceri. Această carieră va fi modul în care îți vei câștiga existența! Când începi o mică afacere creativă, nu există un departament de resurse umane care să îți trimită salariul lună de lună. Trebuie să câștigi fiecare bănuț, iar dacă nu... nu ești plătit. Este o muncă grea și necesită sacrificii.
Dacă îți dorești sfaturi, oportunități educaționale și îndrumare profesională în domeniul organizării de evenimente, amintește-ți că cei de la care dorești să înveți au dreptul să ceară ceea ce merită pentru a-și valorifica timpul. Aceasta poate fi ”o pastilă greu de înghițit”, dar este o pastilă puternică, cu un scop! Când un client rezervă o sesiune de coaching cu mine, asta înseamnă că eu îmi voi dedica timp înainte de sesiune, pregătindu-mă pentru aceasta, că voi jongla cu programul meu de lucru pentru a mă asigura că am timp liber în calendar și, eventual, voi refuza alte întâlniri sau oportunități pentru a fi prezentă la acea sesiune. Clientul respectiv merită tot ce am mai bun și intenționez să ofer asta cu entuziasm. Dar timpul meu este valoros.
Și încă un detaliu... Dacă ofer coaching unei persoane care, în cele din urmă, va deveni concurența companiei mele, atunci vreau să fiu sigură că pregătesc pe cineva care va îmbunătăți industria de evenimente, care va contribui la ridicarea standardelor, care va conduce o afacere legitimă și de succes și care se va dezvolta ca și un coleg/colegă pe care să fiu mândră să îl/o recomand.
Vreau să mă asigur că persoana căreia îi ofer din cunoștințele mele și din experiența mea este la fel de serioasă în privința carierei ca și mine. Industria nunților și a evenimentelor a avut de suferit multă vreme din cauza unui aflux constant de “afaceriști” care cer mai puțin pentru serviciile lor. Acele afaceri eșuează de obicei în câțiva ani, dar dauna față de industrie este deja făcută. În timp ce acele afaceri funcționează, dar și mult timp după ce se închid, ele introduc o structură de preț pe piețele locale care subevaluează semnificativ atât munca pe care o fac, cât și întreaga industrie. Tot acest ciclu revine la aceeași idee: timpul este valoros. Trebuie să ceri bani pentru asta - și eu la fel. Altfel, afacerile noastre ar fi doar hobby-uri, iar ca să fiu sinceră... nu îmi permit să fac asta ca hobby (și am încredere că nici tu nu poți)!
Am petrecut mult timp gândindu-mă la acest aspect. Eu personal, nu am regretat niciodată că am investit bani în educație. Atelierele, conferințele și workshop-urile la care am participat au fost revelatoare și extrem de utile. Dacă îți dorești serios să începi, să crești și să dezvolți o afacere sustenabilă, atunci trebuie să investești în tine. Stabilește-ți obiective financiare de referință care să îți permită să participi la ateliere, să cumperi cursuri online, să mergi la evenimente de profil sau să rezervi sesiuni de coaching individual. Nu vei regreta. Și poate cel mai puternic beneficiu, indiferent dacă îți dai seama sau nu, este acesta:
Când începi să-ți prețuiești creșterea și educația profesională, vei începe să-ți prețuiești munca, timpul și vei fi mai încrezător în a cere prețul pentru serviciile tale.
Dacă vrei să descoperii mai multe despre programul meu de coaching, contactează-mă completând formularul de mai jos.
Raluca